چگونه بدون تپق صحبت کنیم؟

چگونه بدون تپق صحبت کنیم؟

چگونه بدون تپق صحبت کنیم؟

انسان، موجودی اجتماعی‌ست. ارتباطات هر روزمان، بخش اعظمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند. حال گاهی در ارتباطات و صحبت‌کردن‌های روزمره، تُپُق یا به اصطلاح «سوتی» می‌دهیم و زبانمان نمی‌گردد.

بدترین لحظه برای تپق دادن در هنگام گفتگوهای جدی است که هم اثربخشیِ کلام ما را کاهش می‌دهد و هم در نتیجه‌ی مذاکراتمان اثر می‌گذارد. البته باید به این نکته اشاره نمود که گاهی‌اوقات ما با تپق‌هایمان محفل شادی را در میان دوستانمان می‌سازیم و خودم به شخصه بسیار تجربه‌اش کرده‌ام.

گوینده: کامیار ارباب زی

در نظر داشته باشید که ما شاید نتوانیم تپق را به صورت کامل از کلاممان بگیریم و فقط احتمال پیش آمدنش را پایین بیاوریم، پس مأیوس نشوید و دست از تلاش برندارید و بر خود سخت نگیرید 😊

حال برای رفع تپق در کلام خود چه باید بکنیم؟

جواب این سؤال به سه‌ بخش تقسیم می‌گردد که هر کدام توضیحات مختصری دارند و با توجه و دقت نظر بر آن‌ها می‌توان تپق خود را به کمترین درصد در کلاممان برسانیم:

تقویت کلام و گفتار

تنفس درست و اصولی

نیرومند ساختن بداههگویی

تقویت کلام و گفتار

از عضلات زبان خود انتظار بی‌جا نداشته باشید؛

زبان ما تا اندازه‌ای می‌تواند در حرکت باشد و وقتی این عضلات خسته گردند، حرکات دستوری مغز را به خوبی اجرا نمی‌کنند و این چنین است که زبان در دهان ما نمی‌چرخد و ما تپق می‌دهیم.

تمرین:

برای تقویت عضلات زبان حرف «ر» را با یک نفس پشت سر هم تکرار کنید؛ دقیقا مانند صدای موتور:

ررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

ررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

ررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

اندکی از آن صورت و فک خود کار بکشید!

در صورت ما و در قسمت فک، عضلات بسیاری وجود دارند که به خاطر سبک زندگی ما و توجه ننمودن به آن‌ها، خشک، بی‌حال و کم مصرف شده‌اند و نیاز دارند که مجدداً بیدار شوند تا به ما در صحبت کردن با تپق کمتر کمک کنند.

تمرین:

۱. جویدن خیالی آدامس؛ این جویدن را از یک عدد شروع کنید و به بالاتر بروید. این عمل را آنقدر با آب و تاب انجامش دهید که تمام عضلات فک شما را درگیر کند.

روزانه ۵ دقیقه انجام دادن این تمرین می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر عضلات صورت شما بگذارد.

۲. تکرار جملات سخت؛ این تمرین به شما کمک می‌کند به عضلات صورت، فک و زبان خود تلسط بیشتری یابید و هماهنگی ذهن شما با کلامتان را هم به چالش می‌کشد که فوق‌العاده در تپق ندادن به شما کمک می‌کند. جملاتی مثل:

«چه ژست زشتی»

«غولا رو با قند گول زدم»

«لیره رو لوله، لوله رو لیره»

«رالی لاری، لاری رالی»

«قوری گل قرمزی»

و کلی جمله دیگر که با یک جستجو ساده عبارت «جمله سخت برای تکرار» در اینترنت پیدا می‌شوند.

موقع صحبت کردن به صورتی فکتان را تکان دهید که موجب تعجب دیگران شود!!!

یکی از کارهایی که تپق را در کلام شما کم می‌کند، با فک و صورت اگزجره صحبت کردن است، یعنی آنقدر در کلامتان از فک و صورت خود استفاده کنید که بقیه به شما بگویند که چقدر سخت صحبت می‌کنید؛ با تداوم در این امر، می‌توانید به تأثیرات عظیمی برسید.

مثل رپرها شروع کنید به رپخوانی…

یک متن را انتخاب کنید، فرقی نمی‌کند روزنامه باشد یا داستان و هرچیز دیگری، فقط سعی کنید که آن را به سریع‌ترین شکل ممکن با صدای بلند بخوانید و در خواندن خود دقت کنید که کلمات و حروف را نخورید و تلاش کنید که همه کلمات را درست ادا کنید.

از خشکی دهان جلوگیری کنید

خشک شدن دهان می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در تپق دادن باشد. با نوشیدن مداوم و آرام آرام آب، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

تنفس درست و اصولی

با شکم نفس بکشید (تنفس دیافراگمی)

تنفس بسیار بسیار بر کیفیت صدا و کلام ما اثرگذار است و تنفس درست و اصولی، تنفس دیافراگمی است و نه تنفسی که با شش‌ها صورت می‌گیرد. سعی کنید هوا را در شکم خود جمع کنید و عمل دم و بازدم را با شکم خود انجام دهید. در روز ساعت‌هایی را به توجه نمودن به نوع تنفس خود اختصاص دهید و با شکم خود نفس بکشید.

تنفس دیافراگمی، اوایلش کاری سخت است اما بعد به آن عادت کرده و ناخودآگاه آن را انجام می‌دهید.

در هنگام صحبت کردن، تنفس را فراموش نکنید!

یکی از اتفاقات رایج در صحبت کردن، گاهی ترس‌هایی است که در گفتگو ایجاد می‌شود و این اتفاق موجب می‌شود که فراموش کنیم که نفس بکشیم؛ پس با آرام نمودن خود کلام را آغاز کنید و آرامش خود را در صحبت کردن حفظ کنید.

نیرومند ساختن بداهه‌گویی

بداهه گویی یعنی توانایی سخن گفتن بدون آنکه از قبل آمادگی داشته باشیم. هرچه ما بداهه‌گوی بهتر و متبحرتری باشیم، تپق‌های کمتری در کلام ما خواهد بود.

برای تقویت بداهه‌گویی به نکات زیر توجه کنید:

افزایش دایره کلمات

وقتی شما ذهنی اندوخته از کلمات متفاوت داشته باشید و آن را گسترده‌تر کنید، می‌توانید کلمات را با دقت بسیار در جای خود ادا کنید و این گونه بداهه‌پرداز بهتری خواهید بود.

برای افزایش دایره واژگان کتاب بیشتر بخوانید و مهم‌تر از آن، کلمات مناسب و ناب را شکار کنید و بر روی کاغذ یا داخل دفترچه یادداشت تلفن همراه‌‌تان مستند کنید و هر از چند گاهی، نگاهی به آن‌ها بیاندازید.

ضبط صدا و شنیدن کلامتان

یکی از تمرین‌های تأثیرگذار در تقویت بداهه‌گویی، ضبط صدای خودتان است که در آن ضبط شما به صورت بداهه و بدون متن، شروع به صحبت می‌کنید و آنچه در ذهن خود دارید را به زبان می‌آورید.

حال برای این کار، می‌توانید یا بعد از خواندن کتاب یا روزنامه، درباره‌ی آن موضوع مورد مطالعه، شروع به صحبت کردن کنید؛

یا به صورت اتفاقی و کاملاً یهویی شروع به صحبت کردن درباره یک موضوع کنید؛ این موضوع می‌تواند هر چیزی باشد، مثل: کتاب، کولرگازی، نویسندگی و….

تمرین شماره دوم که به صورت اتفاقی است، به مراتب اثربخش‌تر است؛ چرا که توانایی بداهه‌گویی شما را به شدت به چالش می‌کشد و رشد می‌دهد.

بعد از هربار ضبط، حتماً و لطفاً به صدای ضبط شده‌ی خود گوش دهید تا به ایرادات، تپق‌ها و تکه کلام‌های خود پی‌ ببرید.

امیدوارم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

راستی، اگر می‌خواهید که صدای خوبی داشته باشید، می‌توانید مقاله‌ی «چگونه صدای خوبی داشته باشیم» مرتبط با این موضوع را در همین وبسایت بخوانید.

به قلم کامیار ارباب زی

 

 

 

لطفا نظر خودتان را با ما در میان بگذارید
کامیار ارباب زی
من، کامیار ارباب‌زی به صورت حرفه‌ای در حوزه گویندگی فعالیت می‌کنم و کمی هم دست به قلم دارم و کتابَ‌ کی هم‌ نوشته‌ام؛ به موزیک‌های بی‌کلام و کارهای هنری علاقه‌مندم؛ و عاشق تنظیم صداها و افکت‌ها هستم.

مقالات مرتبط

34 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Avatar
    منصوره نظری , 11 آبان 99 @ 4:00 ب.ظ

    برای من بشدت مطالب جالب و جدیدی بود
    حتما استفاده میکنم و فک میکنم خیلی خوب نتیجه بده.
    تشکر تشکر از شما😇🌷🌷

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:57 ق.ظ

      چه خوووووووووووووب
      امیدوارم که بیشترین بهره رو ازش ببرین 😊

      تشکر از شما بابت نظرتون 🙏

      • Avatar
        mansoure.ghabel , 14 آبان 99 @ 5:27 ب.ظ

        عالی بود موفق باشی👍👍

        • کامیار ارباب زی
          کامیار ارباب زی , 18 آبان 99 @ 3:58 ب.ظ

          خیلی خیلی ممنونم از شما 😊

  • Avatar
    Mahdiye Dara , 11 آبان 99 @ 4:04 ب.ظ

    بسیار جالب و کاربردی بود…
    بنظرم همه ما نیاز داریم که گاهی این موارد رو تمرین کنیم…👌👌

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:56 ق.ظ

      خداروشکر که براتون کاربردی و مفید بوده

      ممنونم 🌹🙏🙏

  • Avatar
    اميرحسين حميدي , 11 آبان 99 @ 4:09 ب.ظ

    خيلي موضوع كاربردي و خوبي رو انتخاب كرديد واقعا عالي بود 🌹

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:55 ق.ظ

      امیرحسین جان ممنونم ازت برادر

      از مهر و محبت شماست عزیزدل 🌹🙏

  • Avatar
    نازنین , 11 آبان 99 @ 6:19 ب.ظ

    نکات بسیار مفیدی رو گفتید. ممنونم 🌹 موفق باشید…

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:54 ق.ظ

      لطف شماست

      تشکر خیلی خیلی زیاد 😊🙏🙏

  • الهام قویدل
    الهام قویدل , 12 آبان 99 @ 10:55 ق.ظ

    بسیار عالی و کاربردی.
    خیلی خوب بود 🌺🌺🌺🌺

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:53 ق.ظ

      خیلی خیلی ممنونم خانم قویدل عزیز

      ان شاالله قلم و صدای شما رو هم رونمایی کنیم 😊

  • Avatar
    سالار , 12 آبان 99 @ 4:34 ب.ظ

    سلام خدمت شما،

    واقعا این یکی از ناب‌ترین مقالاتی بود که خوندم و کاربردی بود. خیلی ممنونم از آموزشهای شما

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:52 ق.ظ

      سلام خدمت آقای ایزدیار گل

      لطف شماست بزرگوار
      ممنونم 🙏🌹🌹

  • Avatar
    مرضیه صالحی , 12 آبان 99 @ 6:00 ب.ظ

    مطلب خوبیه فقط یه نکته ای که داره من تنفس شکمی رو کامل دستور العمل اجراییش رو نفهمیدم حس میکنم بیشتر نفس عمیق می کشم تا تنفس دیافراگمی🤔

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:51 ق.ظ

      درورد بر شما خانم صالحی عزیز

      خدمت شما عرض کنم برای این موضوع می تونید به مقاله «چگونه صدای خوبی داشته باشیم؟» مراجعه کنین که توی یکی از بخش هاش، به صورت مفصل درباره این موضوع صحبت شده

      راستی پایین همین مقاله لینکش رو گذاشتم؛ یا می تونید برید تو قسمت «چگونه» های وبسایت

      ممنونم بابت توجهتون 🙏🌹

  • Avatar
    امیدشون , 12 آبان 99 @ 6:09 ب.ظ

    صدا کامیار عالیه . محتوای تولیدیش هم خیلی عالیه . مرسی عزیزم . از طرف امید ادمین 😘❤

    • Avatar
      مجتبی حسینی , 12 آبان 99 @ 6:53 ب.ظ

      سلام
      فوق العاده بود ولی خیلی خلاصه بود، موارد دیگه ای هم وجود داره ک بهش اشاره نشده ولی خیلی شیک و مختصر اصلش رو گفتی.
      عالیه
      موفق باشی

      • کامیار ارباب زی
        کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:47 ق.ظ

        سلام جناب حسینی عزیز

        خیلی ممنونم از لطف شما و نظرتون؛ مرسی که اشاره کردین، خوش حال میشم که چند نمونه ای که می تونه توی این مقاله جای بگیره اشاره کنین ☺️🙏

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 0:48 ق.ظ

      عزیزمی امیدجان

      از مهر و محبت شماست عزیزدل
      ان شاالله که بتونیم پیجت رو بترکونیم ☺️😘🙏🙏

  • Avatar
    پیمان حاجی , 13 آبان 99 @ 5:43 ق.ظ

    سلام کامیار جان همه راهکار ها واقعا کارآمد هستن خیلی ممنون که همه اینها رو یکجا جمع آوری کردی

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 2:49 ب.ظ

      سلام عزیزدل

      چه خوب که برات کاربردی و مفید بوده، امیدوارم که همیشه موفق و رو به رشد باشی 🌹🙏😊

  • Avatar
    JaviD , 13 آبان 99 @ 7:36 ق.ظ

    بسیار عالی ♥♥♥
    ممنونم ازتون آقای کامیار ارباب زی عزیز 🙂

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 8:59 ق.ظ

      ارادتمندم جناب جاوید عزیز

      لطف شماست 🌹🙏😊

    • Avatar
      وحید نوروزی , 13 آبان 99 @ 9:42 ق.ظ

      مبحث قشنگی بود.
      تجربه توی مکالمه ها و تمرین قبل از جلسه و تکرار با خودتون میتونه تاثیر بسزایی توی صحبت با قدرت با مخاطب داشته باشه⁦✌️⁩⁦✌️⁩

      مهرتون پایدار جناب ارباب زی گل🌹

      • کامیار ارباب زی
        کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 2:51 ب.ظ

        عالی عالی
        ممنونم از اینکه این موضوع رو هم مطرح کردین 🌹🙏
        دقیقاً همینطوره 😊

        تشکر خیلی زیااااد

  • Avatar
    زهره , 13 آبان 99 @ 10:59 ق.ظ

    مرسی متن جالبی بود
    من کلا کم حرفم و بیشتر با خودم حرف میزنم،تمرین جویدن ادامس حسابی فکم و درد اورد😂😂😂
    راستی شما هم از تفاوت صدای ضبط شدتون با صدایی که از خودتون تو ذهنتون هست تعجب میکنین؟!

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 2:54 ب.ظ

      ممنونم ازتون خانم رمضانزاده عزیز

      آره تمرین آدامس باید درد داشته باشه دیگه اصلشم همینه 😊

      در رابطه با صدای ضبط شده هم باید بگم آره قبول دارم خیلی تفاوت داره و هرچی بیشتر صدای خودتون بشنوید و بیشتر و بیشتر با صدای خودتون آشنا بشین
      خیلی بهتر می تونین بهش تسلط پیدا کنین

      امیدوارم که این مطلب کمک حالتون بوده باشه 🌹🙏

  • Avatar
    مجید آبیاری , 13 آبان 99 @ 2:19 ب.ظ

    سلام بسیار عالی و قابل لمس بود. دادن حق اشتباه و فاصله گرفتن از کمالگرایی فوق العاده بود
    لذت بردم

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 13 آبان 99 @ 2:54 ب.ظ

      سلام به روی گل شما جناب آبیاری بزرگوار

      سلامت باشین
      خداروشکر؛ خیلی ممنونم 🙏😊

  • Avatar
    داوود جانفدا , 14 آبان 99 @ 10:54 ق.ظ

    سلام کامیار جان.خیلی عالی بود .مخصوصا اینکه به جای کلی گویی، چندتا تمرین عملی هم توش بود باحال بود. انشاله هیچ کدوممون در کلام و در رفتار تپق نزنیم

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 18 آبان 99 @ 3:56 ب.ظ

      ممنونم استااااد
      تشکر
      ان شاالله که همینطور باشه 🙏🙏😊

  • Avatar
    جعفر معاصری , 16 آبان 99 @ 12:28 ب.ظ

    درود جناب ارباب زی
    روز شما بخیر
    مقاله شما رو خواندم
    ارزشمند و خوب بود
    قطعا کامل نیست و نکات بسیاری برای تکمیل این مقاله و تبدیل آن به یک دوره کاملا حرفه ای دارد
    همچون گذشته خرسند خواهم شد در دیاری حضوری به بهانه این موضوع از انرژی خوب و معاشرت با شما حض وافر ببرم
    مانا و سربلند باشید

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 18 آبان 99 @ 4:00 ب.ظ

      سلام و عرض ادب
      ممنونم بابت نظر پر از انرژی شما

      چرا که نه
      حتما افتخارش از آن بندست جناب معاصری عزیز

      طی چند روز آینده با شما تماس میگیرم 🙏🙏🙏🌹

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =