چگونه با صدای خود پول در بیاوریم؟

چگونه با صدای خود پول در بیاوریم؟

چگونه با صدای خود پول در بیاوریم؟

در دنیای تکنولوژي و فعالیت روز افزون شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های زیادی وجود دارندکه میتوانند توسط ما رصد و به کار گرفته شوند. این بستر، متقاضیان فراوان با سلایقی متفاوت دارد که هرکدام نیاز به خدماتی مناسب دارند.

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، یکی از خواسته‌های بزرگ این روزهاست و رقابت تنگاتنگی میان کسب‌ و کارها و پیج‌ها، وبسایت‌ها و کانال‌های اینترنتی در این حوزه وجود دارد. این بازار وسیع که روز به روز در حال گسترش است، نیازهای متفاوتی دارد که یکی از ابعاد آن صدا و بیان است.

گوینده: کامیار ارباب زی

صدا و علی الخصوص یک صدای کارشده و حرفه‌ای نیاز بسیاری از کسب و کارها و کسانی است که می‌خواهند تولید محتوای تصویری داشته باشند، چرا که این موضوع از کسی پوشیده نیست که شاید صدا ماندگاری بیشتر در اذهان عمومی داشته باشد. که به همان جمله کلیشه‌ای اشاره می‌کند:

تنها صداست که می‌ماند

تیزرهای تبلیغاتی، موشن گرافی‌ها و انیمیشن‌های تبلیغاتی، پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی و دانستنی، داستان‌های کوتاه و بلند، کتاب‌های صوتی و بسیاری موارد دیگر همه نیاز به صدایی ماندگار دارند.

موضوع مهم این است که هر کارفرمایی خواستار تولید محتواست، می‌تواند نیاز به صدا داشته باشد و این «توانستن» که می‌خواهد یا نه به شیوه معرفی، ارتباط‌گیری و تعاملات صحیح ما برمی‌گردد.

حال در این مقاله قصد داریم که فرآیند عملی و تجربی کسب درآمد از صدایتان را برای شما بازگو کنیم؛ با ما همراه باشید.

حتما آموزش ببینید تا به معیار کیفیت برسید!

اولین گام مهم در این حیطه آموزش دیدن است، بسیاری فکر می‌کنند که فعالیت در حوزه گویندگی، نیاز به گذراندن دوره های آموزشی ندارد؛ اما اینطور نیست شما زیر نظر مربی خود می‌توانید به بیشترین بازدهی و عملکرد برسید.

شما با آموزش دیدن در این زمینه می‌توانید ، معیار کیفیت باشید و چه بسا هنرجویانی را در آینده تربیت کنید.

پس آموزش در این حوزه را دست کم نگیرید و همین الان شروع کنید.

به صدای خود زمان بدهید و استمرار داشته باشید

یکی از چالش‌های بزرگی که هنرجویان تازه کار با آن مواجهند این است که می‌خواهند همه چیز مانند فست‌فود سریع مهیا شود؛ در صورتی که این چنین نیست و شاید زمان زیادی(البته شخص به شخص متغیر است) برای ساخته شدن صدا وکسب درآمد از آن به طول بیانجامد تا به نتیجه برسد.

در این مسیر، یک چیز را قانون خود قرار دهید:

استمرار، تمرین‌های مداوم و تکراری و گذشت زمان، لازمه رشد من در این مسیر است.

با این اصل روزی، به آنچه که می‌خواهید چه صدای خوب باشد و چه درآمد بالا، خواهید رسید.

تولید محتوای شخصی را شروع کنید

در کنار تمرینات خود، از پیج اینستاگرام یا کانال شخصی خود بهره ببرید و محتواهای پادکستی و صوتی را با صدای خودتان تهیه کنید و متنشر کنید؛ این عمل چند خروجی ارزشمند دارد:

۱. نمونه کارهای ارزشمندی را تهیه خواهید کرد

۲. از مخاطبان خود نسبت به صدای خود بازخورد خواهید گرفت

۳. درکنار دیگران خود نیز فرصت شنیدن صدایتان را دارید

۴. پیج اینستاگرام فعال‌تری را خواهید داشت که در معرفی بهتر شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود

تولید محتوای شخصی شما، بیشتر از آنچه که شما تصورش را دارید، برایتان آورده و هدیه خواهد داشت.

هزینه صدای خود را مشخص کنید

زمانی که شما به معیار درستی از صدای خود رسیدید و صدای خود را قابل عرضه برای مخاطبان دانستید، باید هزینه و نرخی را برای تک دقیقه ضبط و بالای یک دقیقه ضبط، مشخص کنید.

این میزان بستگی به صدای کارشده‌ی شما و میزان تجربه و سابقه شما دارد و تماماً به انتخاب شما وابسته است ولی پیشنهاد بنده این است که شما، تحقیقاتی را در این حوزه انجام دهید و از چند گوینده‌ی حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای هزینه دریافتیشان را بپرسید و به قیاس بپردازید و هزینه درست و اصولی خود را مشخص نمایید.

این مقایسه را با ملاک‌هایی چون میزان سابقه و تجربه و جنس و کیفیت صدای افراد بسنجید تا به نتیجه ی درستی برسید.

نمونه کار با کیفیت تهیه کنید

حتماً برای خود چند نمونه کار با کیفیت داشته باشید، حتی اگر سفارش تبلیغاتی نداشته‌اید، خودتان خالق آن‌ها باشید و نمونه کارهایی را تهیه کنید.

برای این نمونه کارها، از صدای با کیفیت و ترجیحاً ضبط در استودیو استفاده کنید

سپس نمونه کارها را در اینستاگرام یا کانال آپارات یا تلگرامی خود آپلود کنید تا بتوانید به راحتی در اختیار متقاضیان قرار دهید.

بازاریابی و معرفی خود را بدون هیچ معطلی‌ای آغاز کنید

برای این امر، می‌توانید از بستر اینستاگرام و پیج‌هایی که برای تولید محتوا به گوینده نیاز دارند شروع کنید.

در کنار اینستاگرام باید بگویم وبسایت‌هایی هستند که بستر بسیار بهتری نیز دارند؛ مانند:

ای استخدام

جابینجا

پونیشا

دیوار

شیپور

شما می‌توانید با جستجو واژه «گوینده»، «تولید محتوا»، «ادمین»، «اینستاگرام» و هر کلید واژه‌ای که به نیاز مشتری شما ختم می‌شود، به آگهی‌های مورد نظر خود دست یابید.

هر آگهی که نیاز به تولید محتوا دارد و در فضای رسانه در حال فعالیت است، یک پتانسیل و فرصت عالی می‌تواند باشد.

پس از تمامی کلید واژه بهره ببرید و از معرفی خود به این آگهی‌ها به هیچ عنوان منصرف نشوید.

در ضمن متنی برای معرفی خود نیز آماده کنید که در کنار نمونه کارها برایشان ارسال کنید که می‌تواند، صوتی یا کتبی و نوشتاری باشد.

ایجاد تعاملات و حفظ روابط بسیار اهمیت دارد

کسب درآمد در این حوزه، نیاز به ارتباطات دارد و شما با ارسال معرفی نامه خود به این عزیزان، تجربیات ارزشمندی را کسب خواهید کرد و تلاش کنید که حتی اگر از خدمات شما استفاده نکردند، با موارد ارزشمند ارتباطات خود را حفظ کنید.

سرجمع شدن همین روابط کوچک اما  مستمر، روزی خروجی عظیمی خواهد داشت.

صبر و پایستگی داشته باشید و جا نزنید!

در مسیر معرفی خود ممکن است، تحقیر شوید و با شما برخورد بدی بشود، ممکن است در ماه شما به ۱۰۰ آگهی پیام دهید اما فقط یکی از آن‌ها پذیرای شما باشد و شاید هم هیچ‌کدامشان تمایلی به استفاده از خدمات شما نداشته باشند اما اصلا نگران نشوید، این مسیر باید طی شود، تا ما بتوانیم تجربه کسب کنیم و یاد بگیریم که چگونه بهتر خود را معرفی کنیم تا از آن ۱۰۰ آگهی، شمار بیشتری جذب خدمات ما شوند.

بعضی اوقات رسیدن به همین عدد ۲ شاید ماه‌ها طول بکشد، شاید هم نه اما وقتی به میزانی از بازخوردهای مثبت برسید، انرژی فوق‌العاده‌ای را دریافت خواهید کرد.

هیچ‌گاه، هیچ‌گاه در این مسیر معرفی خود، جا نزنید و مقتدرانه به حرکت خود ادامه دهید.

سعی کنید با هر تجربه، نحوه ارتباط گیری، تعاملات و معرفی خود را، بهتر و بهتر کنید.

در انجام پروژه‌ها، خود را معیار کیفیت بسازید!!!

زمانی که پروژه‌ای را بر عهده شما می‌گذارند، تمام تلاش خود را بکنید که به بهترین نحو انجامش دهید؛ چون همان پروژه، نمونه کار شما برای معرفی‌های بعدی شما خواهد بود.

همانطور که پیش‌تر گفتم

روزی، شما معیار کیفیت برای مشتریان خود خواهید بود و وفاداری آنان به شما ماندگار خواهد شد.

جمع بندی

رسانه، یک بستر بزرگ پر از فرصت‌ها، نیاز به انسان‌های با پشتکار و فرصت‌طلب دارد. پس خومان را یکی از این فرصت‌طلبان رسانه بسازیم. (البته «فرصت طلبی» از نگاه مثبت!)

امیدوارم که از مقاله بهره لازمه را برده باشید، چنانچه هر سؤالی داشتید، با ما ارتباط بگیرید و پایین همین مقاله، در قسمت دیدگاه، سؤالات خود را بپرسید.

امید دارم به روزی که استعدادها در حوزه صدا و گویندگی، دیگر دغدغه مالی نداشته باشند.

لطفاً اگر این مطلب را مفید می‌بینید، برای دیگر دوستان گوینده‌ی خود ارسال کنید.

لینک ثبت نام برای دوره‌های آنلاین ما:

به قلم کامیار ارباب زی

 

 

لطفا نظر خودتان را با ما در میان بگذارید
کامیار ارباب زی
من، کامیار ارباب‌زی به صورت حرفه‌ای در حوزه گویندگی فعالیت می‌کنم و کمی هم دست به قلم دارم و کتابَ‌ کی هم‌ نوشته‌ام؛ به موزیک‌های بی‌کلام و کارهای هنری علاقه‌مندم؛ و عاشق تنظیم صداها و افکت‌ها هستم.

مقالات مرتبط

6 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • الهام قویدل
    الهام قویدل , 11 دی 99 @ 5:39 ب.ظ

    سلام استاد بزرگوارم. خدا قوت. مقاله بسیار عالی بود. دمتون گرم 💪😎🌷🌷

  • Avatar
    رجا , 12 دی 99 @ 12:26 ب.ظ

    کامیار جان
    مطالب مفید بود
    ولی در قسمت آموزش
    لطفاً چارت برنامه که چه مواردی رو قراره به هنرجو آموزش بدی رو‌درج کن که مخاطب درجریان باشه.
    مثلا در این دوره قراره روی طریقه درست تنفس کشیدن، لهجه و…. بپردازیم

  • Avatar
    دانیال , 12 دی 99 @ 3:55 ب.ظ

    عالی بود و پر از نکات فنی و آموزنده

  • Avatar
    سالار , 14 دی 99 @ 4:29 ب.ظ

    قلم آقای ارباب‌زی عالی هست. علاوه بر اون،
    محتواشون هم نمونش تو نت نیست.

  • Avatar
    عذرا , 28 مرداد 00 @ 3:22 ب.ظ

    سلام و عرض ادب.بسیار عالی.خواهان اطلاعات بیشتری در این زمینه هستم.تشکر

    • کامیار ارباب زی
      کامیار ارباب زی , 10 شهریور 00 @ 7:41 ق.ظ

      سلام و وقت بخیر
      بنده در خدمتم
      میتونین به شماره بنده توی واتس اپ پیام بدین تا سؤالاتتون رو بپرسین و صحبت کنیم
      09151067669

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 15 =